Dalej

Wstecz

Dokumentacja programu Psychopy

Komponenty (narzędzia)

Wstęp

Grupa komponentów to narzędzia, za pomocą których budowany będzie eksperyment. Są
one podzielone na cztery podzbiory:

Każdy z tych nagłówków jest rozwijany, po kliknięciu widoczne stają się poszczególne ikony.

Ilustracja 20. Pięć grup komponentów

Po kliknięciu ikony symbolizującej dany komponent pojawia się okno, w którym możemy modyfikować poszczególne parametry dotyczące obiektu. Każda z ikon zawiera parametry podstawowe, wspólne dla wszystkich narzędzi, oraz unikalne - związane z jego charakterystyką.

Do parametrów wspólnych należy:

Parametry unikalne dla danych narzędzi zostaną opisane poniżej.

Ponadto wspólną opcją dla wielu okien menu jest możliwość wybrania z listy jak często ustawiony parametr ma być modyfikowany. W przypadku gdy dana cecha bodźca jest zmienną, konieczne jest określenie jak często program ma modyfikować jej parametry. W ustawieniach programu domyślny jest „constant”, czyli dany parametr jest stały w całym bloku eksperymentu. Dostępne są również: „Set every repeat” - ustaw z każdym powtórzeniem próby, oraz „Set every frame” - ustaw z każdym odświeżeniem ekranu. W przypadku definiowania parametru jako zmienną należy jeszcze pamiętać o prawidłowym wpisaniu jej wymiarów i nazwy w macierzy zmiennych oraz w oknie właściwości narzędzia, o czym szczegółowo powiedziane będzie w podrozdziale „Zmienne”.

Ilustracja 21. Okno narzędzia do wstawiania plansz z tekstem do eksperymentu. Po prawej stronie za pomocą rozwijanych list mamy możliwość ustawienia czy i jak często będą się zmieniały wymiary zmiennych. Do dyspozycji jest opcja „constant” - jeżeli parametr przyjmuje tylko jeden wymiar i nie zmienia się w ramach bloku, „set every repeat” - ustaw z każdym powtórzeniem próby, oraz „set every frame” - ustaw z każdym odświeżeniem ekranu.Parametry charakterystyczne dla poszczególnych narzędzi będą opisane według grup, na jakie komponenty zostały podzielone.

W zakładce "Advanced" istnieje możliwość zdefiniowanie znacznika (taga), który zostanie wygenerowany i zapisany do pliku z wynikami (*.psychopy.tag). Znaczniki wystąpienia bodźca w eksperymencie są niezbędne do zsynchronizowania czasu wystąpienia bodźców podczas eksperymentu z równolegle rejestrowanym sygnałem fizjologicznym. Parametry definiujące znacznik dostępne w zakładce "Advanced" to:

Komponenty z grupy Stimuli

Ilustracja 22. Ikonki narzędzi składające się na grupę komponentów „Stimuli”.
W grupie tej dostępne są następujące narzędzia:
Apertura

Narzędzie to służy do ograniczania pola prezentacji bodźca. Tylko jedna apertura może być używana w danym momencie. Po kliknięciu na tę ikonkę mamy do dyspozycji serię opcji, których parametry możemy modyfikować.

Ilustracja 23. Okno opcji narzędzia Apertura

Oprócz parametrów wspólnych dla wszystkich narzędzi dostępne jest tutaj jedno dodatkowe pole:

Kratka

Narzędzie to służy do umieszczania w eksperymencie tekstury o wzorze kratki lub pasów.

Ilustracja 24. Okno opcji narzędzia Kratka

Poszczególne dodatkowe pola odpowiadają za następujące parametry:

Obrazek

Narzędzie to jest niezbędne do prezentacji badanemu zdjęć i obrazków. Parametry, które będą nam przydatne przy tej operacji to:

Ilustracja 25. Okno opcji narzędzia Obrazek
Tekst

Narzędzie to jest używane do wstawiania plansz z tekstem do przebiegu eksperymentu. Jego edycja możliwa jest za pomocą następujących narzędzi:

Ilustracja 26. Okno opcji narzędzia
Film

Komponent ten umożliwia odtworzenie materiału filmowego przy pomocy programu Psychopy. Parametry tego obiektu, których wartości można modyfikować to:

Ilustracja 27. Okno opcji narzędzia Film
Ruchome punkty

Bodziec, który możemy stworzyć za pomocą tego narzędzia tworzą ruchome punkty poruszające się w różnych kierunkach. W literaturze anglojęzycznej nosi nazwę Random Dot Kinematogram. Oprócz opcji podstawowych bodziec ten możemy modyfikować za pomocą następujących parametrów:

Ilustracja 28. Okno opcji narzędzia Ruchome punkty
Dźwięk

Program Psychopy umożliwia również zastosowanie w przebiegu eksperymentu bodźców słuchowych w postaci dźwięków lub przygotowanych wcześniej plików muzycznych. Kontrole nad parametrami dźwięku zapewniają nam okna:

Ilustracja 29. Okno opcji narzędzia Dźwięk
Kształty

Narzędzie to umożliwia stworzenie prostych figur i nadanie im dowolnych parametrów w następujących obszarach:

Ilustracja 30. Okno opcji narzędzia Kształty
Stymulacja SSVEP

Komponent Blinker umożliwia sterowanie urządeniem do stymulacji SSVEP. Urządzenie umożliwiające wyświetlanie bodźców wzrokowych z dużą częstością. Urządzenie razem ze sposobem jego uruchamiania zostało opisane w instrukcji użytkownika BCI-Appliance. Biblioteka Psychopy w wersji brain wyposażona jest w oddzielny bloczek do jego obsługi (Ilustracja 36).

PAMIĘTAJ!
W jednej rutynie możesz użyć tylko jednego bloczka Blinker.

Ilustracja 31. Bloczek blinker

Wśród parametrów znajdują się:

Stymulacja czuciowe

Komponent Haptic obsługuje urządzenie umożliwiające generowanie bodźców czuciowych o zadanej częstości i czasie trwania. Biblioteka Psychopy w wersji brain wyposażona jest w oddzielny bloczek do jego obsługi (Ilustracja 37).

PAMIĘTAJ!
Przed rozpoczęciem eksperymentu należy podłączyć stymulator do komputera oraz do źródła zasilania. Jeżeli nie podłączysz stymulatora do źródła zasilania lub w trakcie eksperymentu rozłączysz go ze źródłem, urządzenie nie będzie wysyłało bodźców stymulujących, a system tego nie zauważy!

Ilustracja 32. Okno bloczka haptic

Modyfikowalnym parametrem bloczka jest haptic channel. Wskazuje numer kanału, na który ma zostać podany bodziec czuciowy (1-4).

Komponenty z grupy Responses

Ilustracja 32. Ikonki narzędzi składające się na grupę komponentów „Responses”.
W grupie tej dostępne są następujące narzędzia:
Klawiatura

Narzędzie to służy do zbierania odpowiedzi na zadanie przy użyciu klawiatury. Konieczne jest tutaj doprecyzowanie następujących parametrów:

Skala odpowiedzi

Narzędzie umożliwiające wyświetlanie podczas próby skali do udzielenia odpowiedzi, np. skali Likerta. Konstruując taką skalę można skorzystać z jednej z trzech opcji:

Ilustracja 33. Okno opcji podstawowych narzędzia Skala odpowiedzi
Myszka

Narzędzie to służy do włączenia do eksperymentu myszy jako urządzenia do udzielania odpowiedzi przez badanego. Oto dostępne opcje:

Ilustracja 34. Okno opcji podstawowych narzędzia Myszka
Odpowiedz głosowa

Komponent daje możliwość udzielenia rejestrowania odpowiedzi przy pomocy mikrofonu. Narzędzie to wymaga uzupełnienia tylko nazwy i czasu. Pliki zapisywane są w formacie .wav.

Komponenty z grupy Custom

Ilustracja 35. Ikonki narzędzi składające się na grupę komponentów „Custom”.
W grupie tej dostępne są następujące narzędzia:
Skrypt

Narzędzie to służy do wprowadzania dodatkowych opcji do eksperymentu za pomocą krótkich fragmentów kodu w języku Python. Konieczne jest umieszczanie narzędzia do pisania kodu bezpośrednio nad komponentem, którego on dotyczy. Pisząc kod można odwoływać się do użytych w eksperymencie zmiennych i modułów. Okno opcji dotyczące tego narzędzia wygląda odmiennie od dotychczas opisanych. zawiera ono 4 zakładki, w których definiowane jest której części eksperymentu będzie on dotyczył:

Ilustracja 36. Okno opcji narzędzia do pisania skryptów



Spis

Dalej

Wstecz