Dokumentacja programu Psychopy
Przebieg
Oś obrazująca przebieg całego eksperymentu umieszczona została w dolnej części ekranu. Jego przebieg jest budowany z dowolnej liczby obiektów nazwanych „Routine”. Mogą one stanowić samodzielne elementy, np. instrukcję lub projekcję filmu, lub budować całe bloki prób. Ich porządkiem można również dowolnie manipulować.
|
Ilustracja 18. Okno przebiegu. W przebiegu eksperymentu została umieszczona jedna Routine o nazwie „trial”
Aby stworzyć blok prób konieczne jest zastosowanie pętli. Jest ona niezbędna do zwielokrotnienia wystąpienia danej próby, czyli gdy konieczne jest powtórzenie identycznego bodźca kilka razy. Można również zadać, aby w ramach pętli zmieniały się wymiary zmiennej niezależnej - każda z prób różni się jednym bądź wieloma parametrami. W jaki sposób definiujemy zmienne omówione jest w podrozdziale „Definiowanie Zmiennych”. Po lewej stronie okna Przebiegu są aktywne dwa napisy: Wstaw Próbę (Insert Routine) - służący do dodawania kolejnych Routine, oraz Wstaw Pętlę (Instert Loop), za pomocą którego tworzymy pętle. Aby stworzyć pętle klikamy w napis, po czym na osi przebiegu eksperymentu zaznaczamy umiejscowienie pętli przez kliknięcie w miejscu, gdzie ma ona mieć swój początek i koniec. Pojawia się następnie okno, gdzie będziemy modyfikować jej parametry:
- Name - nazwa pętli - nazwa musi być unikalna złożona wyłącznie ze znaków alfanumerycznych i widocznej spacji
- Loop Type - rodzaj pętli - możliwe jest tutaj zastosowanie następujących rozwiązań:
- random - losowanie bez powtórzeń - bodźce zapisane w macierzy zmiennych będą eksponowane w losowym porządku, powtórne wystąpienie bodźca jest możliwe dopiero po ekspozycji wszystkich innych zapisanych w danej kolumnie (patrz: Tabela nr 2)
- sequential - bodźce będą eksponowane kolejno według porządku, w jakim zostały zapisane w macierzy zmiennych (patrz: Tabela nr 2)
- fullRandom - losowanie ze zwracaniem - dana próba jest losowana z puli wszystkich bodźców jakie będą wyświetlone w ramach bloku (patrz: Tabela nr 2)
- staircase - w tym przypadku przebieg eksperymentu zależy od odpowiedzi badanego.
- interleaved staircases - opcja wykorzystywana w przypadku gdy chcemy modyfikować kilka parametrów zmiennych w zależności od odpowiedzi badanego, w obecnej chwili jest ona dostępna wyłącznie przy użyciu Codera. Szczegółowa instrukcja dostępna jest na stronie: http://www.psychopy.org/recipes/interleaveStaircases.html.
porządek ekspozycji |
bodźce: 3 serie po 3 elementy |
Kolejność ekspozycji (przykład) |
Uwagi |
random - losowanie bez powtórzeń |
ABC ABC ABC |
CBA ABC BCA |
W ramach jednej serii elementy pokazywane są w losowej kolejności, ale zaprezentowane są wszystkie elementy serii pierwszej nim zostanie rozpoczęta seria druga. |
sequential - sekwencja |
ABC ABC ABC |
ABC ABC ABC |
elementy pokazywane są w kolejności, w jakiej zostały wpisane do macierzy zmiennych |
fullrandom - losowanie ze zwracaniem |
ABC ABC ABC |
AABCACBBC |
W ramach jednej serii elementy pokazywane są w losowej kolejności, ale losowanie nie dotyczy tylko jednej serii, tylko odbywa się z całej puli bodźców. |
no-repeat random |
ABC ABC ABC |
BAC ABC ACB |
Tak jak w przypadku porządku „random” z ograniczeniem, iż nie mogą wystąpić po sobie takie dwa same elementy. |
no-repeat full random |
ABC ABC ABC |
ABACBACBC |
Tak jak w przypadku porządku „fullrandom” z ograniczeniem, iż nie mogą wystąpić po sobie dwa takie same elementy. |
Tabela 2. Porządek ekspozycji bodźców
- Is trials - ciało pętli zawiera jeden trial (a nie blok trial-i). Opcja wpływa na sposób formatowanie danych wyjściowych.
- Random seed - ustalenie przypadkowej kolejności - opcja ta pozwala na kontrolę liczby wersji danego eksperymentu. W przypadku gdy okno to zostanie puste przy każdym uruchomieniu procedury eksperymentu będzie generowany inny losowy porządek ekspozycji bodźców. Jeśli natomiast chcielibyśmy, aby porządek prezentacji bodźców był losowy, ale dla każdego badanego taki sam, można wpisać w pole tej opcji liczbę całkowitą. Jeżeli wpiszemy np. liczbę 1 to za każdym razem będzie eksponowany ten sam losowy porządek nazwany 1. Inaczej mówiąc, wpisując 1 zostanie przeprowadzone losowanie kolejności zadań, a następnie w każdym kolejnym odtworzeniem eksperymentu z cyfrą 1 w tym oknie, porządek ten będzie powtarzany. Wpisując liczbę 2 otrzymamy inny losowy porządek, powtarzany za każdym razem, gdy w tym polu będzie widniała cyfra 2. Można tutaj zdefiniować dowolną liczbę losowych porządków, które można przywołać.
- nReps - liczba powtórzeń danej próby, w przypadku, gdy w eksperymencie ma być eksponowany jeden bodziec wpisujemy, ile razy ma się powtórzyć. Jeżeli bodźce w ramach próby różnią się w danym wymiarze i została załączona macierz zmiennych, ilość powtórzeń dotyczy liczby powtórzeń całej macierzy (czyli np. jeśli mamy 10 zmiennych w macierzy zmiennych i ustawimy nReps = 5, to w sumie będzie 50 razy eksponowany bodziec)
- Selected rows - wybór wierszy z pliku z macierzą wierszy.
- Conditions - plik z macierzą zmiennych - w tym miejscu należy załączyć plik zawierający zestaw wymiarów zmiennych. Szczegółowy opis w podrozdziale „Definiowanie Zmiennych”
|
Ilustracja 19. Okno parametrów pętli