Dokumentacja programu Psychopy
Górny pasek narzędzi
Wstęp
Jeśli przyjrzymy się ikonkom umieszczonym na górze ekranu, część z nich wydaje nam się analogiczna do stosowanych np. w popularnych edytorach tekstowych. Na Rys.2 pokazano wszystkie dostępne ikonki. Zostały one podzielone na 3 grupy (od lewej strony):
- narzędzia podstawowe
- narzędzia dotyczące ustawień Psychopy
- narzędzia dotyczące eksperymentu
|
Ilustracja 2. Górny pasek narzędzi
Narzędzia podstawowe
Narzędzia podstawowe dotyczące pracy na plikach u programie (kolejno od lewej strony):
Nazwa ikony |
Skrót klawiszowy |
Funkcja |
New |
Ctrl+N |
Tworzy nowy plik |
Open |
Ctrl+O |
Otwiera istniejący plik z rozszerzeniem .psyexp |
Save |
Ctrl+S |
Zapisywanie pliku. Po kliknięciu otwiera się standardowe okienko do zapisania pliku. Program sugeruje właściwe rozszerzenie. |
Save as |
Ctrl+Shift+S |
Nadpisanie pliku z nową nazwą. |
Undo |
Ctrl+Z |
Cofa ostatnią akcję |
Redo |
Ctrl+Shift+Z |
Aktywne po uprzednim cofnięciu, wraca do stanu sprzed cofania (o jedną akcję) |
Tabela 1. Narzędzia dotyczące pliku
W grupie tej umieszczone zostało również narzędzie umożliwiające podgląd wyglądu tworzonych do eksperymentu slajdów. Szersze omówienie jego możliwości zostało zawarte w podrozdziale „Komponenty”.
Narzędzia dotyczące ustawień Psychopy
W drugiej grupie dostępne są narzędzia modyfikujące ustawienia Psychopy. Za ich pomocą możemy ustawić parametry wykorzystywanego monitora oraz ogólne właściwości programu.
Po kliknięciu ikonki „Preferences” wyświetlane jest okno, w którym mamy pięć grup parametrów posegregowanych w oddzielnych zakładkach. Poniżej przedstawiono poszczególne zakładki.
 |
Ilustracja 3. Widok zakładki App w Preferences
Kolejno od góry:
- pokazuj wskazówki
- duże ikony w górnym pasku narzędzi
- domyślny widok (ostatni użyty, Builder, Coder, obydwa)
- przywracanie domyślnych ustawień
- automatyczne zapisywanie ustawień
- tryb poprawiania błędów w kodzie
- wybór ustawień międzynarodowych
 |
Ilustracja 4. Widok zakładki Builder w Preferences
Kolejno od góry:
- automatycznie otwórz ostatni plik
- nazwy komponentów lokalne dla próby
- lista katalogów z których są wczytywane komponenty (narzędzia)
- lista ukrytych komponentów (narzędzi)
- katalog z przykładowymi eksperymentami
- katalog z zapisanymi danymi z eksperymentu
- umiejscowienie przebiegu (flow)
- zawsze pokazuj okno „Read me”
- liczba możliwych ulubionych narzędzi
 |
Ilustracja 5. Widok zakładki Coder w Preferences
Kolejno od góry:
- tryb tylko do odczytu
- krój czcionki do pisania kodu
- krój czcionki do pisania komentarzy
- krój czcionki w okienku z wyjściem programu
- rozmiar czcionki kodu
- rozmiar czcionki w okienku z wyjściem programu
- uzupełnianie składni kodu
- pokaż okienko z wyjściem programu
- automatycznie otwórz ostatni plik
- preferowany typ konsoli
- konwencja znaku nowego wiersza
 |
Ilustracja 6. Widok zakładki General w Preferences
Kolejno od góry:
- wybór graficznego silnika, na którym działa eksperyment (Pyglet/Pygame)
- domyślna jednostka miary
- pełny ekran
- wyświetlanie elementów interfejsu w eksperymencie
- bibliotka audio
- sterowniki audio
- kompresja flac
- porty równoległe
 |
Ilustracja 7. Widok zakładki Connections w Preferences
Kolejno od góry:
- adres serwera Proxy
- automatyczne wykrywanie serwera Proxy z ustawień systemu
- raportowanie użycia Psychopy
- limit czasu na nawiązanie połączenia z serwerem
Druga ikonka dostępna w tej grupie pozwala nam na modyfikację parametrów monitora. Szczegółowy opis wszystkich opcji monitora dostępny jest w pełniej dokumentacji na stronie: http://www.psychopy.org/builder/builderMonitors.html .
 |
Ilustracja 8. Okno ustawień parametrów monitora
Można tu :
- ustawić odległość badanego od ekranu
- ustawić rozdzielczość ekranu
- ustawić wielkość ekranu
- prowadzić kalibrację z użyciem fotomierza
Narzędzia dotyczące eksperymentu
Narzędzia umieszczone w grupie trzeciej pozwalają na modyfikowanie parametrów eksperymentu. Ustawione wartości pozostaną niezmienne w trakcie całej procedury. W grupie tej znajdują się cztery ikonki: „Experiment settings”, „Compile script”, „Run”, „Stop”.
Ikonka „Experiment settings” pozwala nam na zmianę parametrów pogrupowanych w zakładkach: ogólne, dane oraz ekran. Zakładka ogólne daje nam do dyspozycji następujące opcje:
 |
Ilustracja 9. Okno ustawień eksperymentu
`
Kolejno od góry:
- Nazwa eksperymentu
- Pokazywanie informacji nt badanego (identyfikator, numer sesji)
- Parametry eksperymentu
- Aktywny klawisz ESCAPE podczas eksperymentu
- Wybór wersji Psychopy
Biblioteka Psychopy-brain zapewnia obsługę parametrów podawanych z linii poleceń. Parametry definiowane są w obszarze Experiment Info (ilustracja 10).
|
Ilustracja 10. Lista parametrów eksperymentu
Pole "Filed" odpowiada nazwie parametru, a pole "Default" jego wartości. Znajdujące się po prawej stronie przyciski ze znakiem plus służą do dodawania kolejnych parametrów, a przyciski ze znakiem minus do ich usuwania.
Jeżeli dany parametr ma przyjmować wartość z linii poleceń należy w polu default tego parametru użyć składni $<num>:<def_val>, gdzie:
- <num> - pozycja parametru w linii poleceń,
- <def_val> - domyślna wartość parametru (wartość przyjmowana w przypadku nie podania wartości w linii poleceń).
Ilustracja 11 przedstawia przykładowy zestaw parametrów eksperymentu.
|
Ilustracja 11. Przykładowe parametry eksperymentu.
W przykładzie parametr o nazwie param_1 przyjmuje z linii poleceń pierwszą, wpisaną po nazwie pliku wartość i nie posiada wartości domyślnej. Param_2 przyjmuj z linii poleceń drugą, wpisaną po nazwie pliku wartość, a w przypadku braku przyjmuje domyślną wartość 'ala'. Param_3 ma stałą wartość 'kot'.
Po wygenerowaniu kodu, zapisaniu go pod nazwą exp.py i wywołaniu skryptu poleceniem
python exp.py x y z
- param_1 będzie miał wartość x,
- param_2 będzie miał wartość y,
- param_3 będzie miał wartość kot.
Ilustracja 12 przedstawia wywołanie skryptu.